Rabu, 11 November 2015

Bahagian sel Penuaan sel dan

Bahagian sel Penuaan sel dan

Perubahan yang baik berlaku dalam badan manusia apabila kita semakin tua. Adakah anda tertanya-tanya apa yang membuat kelabu rambut kita atau putih? Apa yang membuat kulit kita berkembang pucat? Apa yang membuat tulang poros? Semua ini mempunyai jawapan yang sama dan itu adalah, sel-sel mengecut.

Untuk lebih spesifik telomeres adalah ciri melindungi luar kromosom dan mereka mengecut kerana mereka semakin tua. Selepas kajian yang teliti didapati bahawa telomeres ini adalah kunci kepada pengenalan zaman. Selain daripada terlibat dalam proses penuaan telomeres ini terlibat dalam mekanisme kompleks pembahagian sel dan kanser. Para saintis telah mula menyedari bahawa memahami komponen ini akan membantu mereka melakukan penyelidikan dalam proses penuaan dan kanser.

Dalam kajian baru-baru ini di Universiti Rockefeller, didapati bahawa terdapat konsep yang dipanggil jam molekul dan bahagian bermula sel organisma berdasarkan jam ini. Apabila jam molekul adalah menunjuk sangat tua kepada sel yang tua, maka telomeres sedang merosot. Kerja-kerja penyelidikan mengatakan bahawa sel berhenti berfungsi fungsi normal pada titik dalam masa dan ketika ini diputuskan berdasarkan kepada umur sel. Wujud tidak berhenti mendadak fungsi di dalam sel. Kemerosotan yang perlahan dan mantap dalam sel-sel. Akan tiba satu masa dalam jam biologi di mana sel boleh hidup untuk masa itu.

Jangka hayat sel tidak jelas bermakna seumur hidup sehingga ia replikasi, ia adalah walaupun di luar ketika itu. Jangka hayat sel adalah rentang dari masa ia ditubuhkan sehingga ia memastikan mereplikasi pada dan pada dan akhirnya, ada satu sel kecil, namun jam biologi telah menetapkan bahawa sel telah merentasi umur hidup dan sel muda ada muda dan ia bersedia untuk mati. Akhir ini menentukan sel-sel tidak lagi boleh meniru dan mereka perlu masih bersara tidak lama lagi. Jam biologi boleh menjadi tidak lebih daripada telomeres, yang mempunyai panjang tertentu. Panjang ini membolehkan mengurangkan dengan setiap pembahagian sel.

Ini bermakna bahawa sel induk akan mempunyai telomere yang lebih lama daripada dua sel anak perempuan dan ini juga dengan beberapa generasi. Akan datang suatu masa di mana panjang telomere yang sangat pendek untuk kelangsungan hidup telomere dan dengan itu pembahagian sel berhenti pada ketika itu.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar