Rabu, 11 November 2015

Nightshade pahit - Penyembuhan sifat-sifat Herb The Didedahkan

Nightshade pahit - Penyembuhan sifat-sifat Herb The Didedahkan

Nightshade pahit adalah belukar dengan sujud atau memanjat batang sehingga 1.5 meter panjang. Batang adalah bercabang. Bunga ungu kilang disusun dalam curlicues dan boleh dilihat dari bulan Mei hingga September. Buah berwarna merah berry berair berbentuk seperti telur. Ia mengandungi pelbagai benih.

Nightshade pahit boleh didapati di tempat-tempat yang lembap dalam semak, cerun parit, hutan paya, berhampiran tasik, dan di tepi sungai. Anda perlu mengumpul daun dan pucuk baru herba. Daun perlu pilih sendiri sebelum kemekaran tumbuhan atau pada awal-awal daripada itu. Dalam usaha untuk mendapatkan pucuk baru, anda perlu mengurangkan sehingga 30 sentimeter panjang puncak semasa kemekaran atau selepas itu pada bulan September. Disebabkan hakikat bahawa herba ini adalah beracun, anda perlu berhati-hati apabila berurusan dengan itu dan semasa penyimpanan.

Daun nightshade pahit dan pucuk baru mengandungi solanine glycoalkaloid, saponin steroid, tanin, karotena, asid organik dan bahan-bahan biologi aktif.
Herba ini mempunyai anti-radang, antispasmodic, secretolytic, anti-alergi, diuretik, astringen dan sifat-sifat ekspektoran. Selain itu, ia boleh digunakan untuk cal diri anda ke bawah, merawat batuk, meningkatkan kesihatan kulit anda dan menormalkan metabolisme anda.
Herba ini digunakan dalam perubatan rakyat dan homeopati. Air rebusan dan serbuk yang diperbuat daripada daun dan pucuk baru boleh digunakan untuk merawat asma, radang pundi kencing, bronkitis dan batuk kokol. Di samping itu, ubat-ubatan ini terbukti untuk melegakan sakit sendi dalam kes penyakit sendi dan gout. Herba ini telah digunakan secara dalaman untuk menangani penyakit kulit (seperti, ekzema, psoriasis, Jelatang-ruam, keradangan dan gatal) sepanjang sejarah. Merebus hendaklah dibuat dengan menyemai satu sudu teh herba dengan setengah liter air mendidih. Tinggalkan berwarna untuk minuman selama sejam dan tuang ia. Ambil satu sudu merebus 3 kali sehari sebelum makan. Lakukan prosedur selama 10 hari. Anda boleh mengulangi prosedur selepas 7-10 hari dari gangguan. Anda perlu mengambil 0.1 gram serbuk yang diperbuat daripada daun atau puncak 3 kali sehari. Kursus rawatan perlu bertahan selama seminggu.
Herba ini boleh digunakan secara luaran, juga. Daun segar alu atau buah-buahan dan menggunakan pes untuk memampatkan untuk merawat dermatosis.
Apabila menggunakan remedi nightshade pahit, anda tegas harus mematuhi dos yang dinyatakan dan tempoh kursus rawatan. Berlebihan pada herba ini mungkin membawa kepada keracunan. Tanda-tanda keracunan yang disebabkan oleh kilang melibatkan kerengsaan, muntah-muntah dan lidah sengit.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar