Rabu, 11 November 2015

Basil biasa - Cari Ciri-ciri penyembuhan Loji

Basil biasa - Cari Ciri-ciri penyembuhan Loji

Basil adalah saka dengan batang tumbuh dengan ketinggian sehingga 80 sentimeter. Batang adalah bercabang. Daun selasih berwarna hijau, merah atau ungu bergantung kepada spesies. Bunga kecil berwarna putih, merah jambu atau ungu disusun dalam separuh sepusar. Bunga dapat dilihat dari Julai hingga September.

Basil adalah genus yang mengandungi kira-kira 200 spesies tumbuhan, yang berasal dari kawasan tropika dan subtropika di Afrika dan Asia Selatan. Beberapa spesies ditanam untuk mendapatkan kapur barus. Tumbuhan ini ditanam di seluruh dunia untuk menggunakannya bukan sahaja dalam makanan sebagai rempah, tetapi juga untuk tujuan perubatan. Anda perlu mengumpul daun sebelum kemekaran tumbuhan atau pada awal-awal daripada itu. Tangan mengambil sejumlah daun memastikan anda tidak mengganggu tumbuh-tumbuhan lagi kilang. Apabila mengumpul puncak, anda perlu memotong pokok bunga kira-kira 5-10 sentimeter di atas tanah. Anda boleh menggunakan kedua-dua herba segar dan kering. Anda boleh menyejukkan daun, juga, untuk menggunakannya dalam makanan sebagai rempah, dengan itu membolehkan untuk mengekalkan nuansa rasa kilang.

Daun selasih dan puncak kaya dengan minyak pati (sehingga 1.5 peratus), asid askorbik, rutin, karotena, tanin dan bahan-bahan biologi aktif. Bahan-bahan aktif, dan juga, jumlah bahan-bahan minyak pati mengandungi berbeza-beza antara spesies selasih yang berbeza. Sebagai contoh, selasih biasa mengandungi minyak pati kaya dengan metilchavikol, chavikol, linalool, cineole dan bahan-bahan aktif yang lain, tetapi minyak pati camphor selasih, pada gilirannya, mengandungi 60-70 peratus kapur barus. Lemon selasih dan anise selasih mempunyai aroma yang berbeza. Oleh itu, komposisi kimia minyak pati spesies ini adalah sama sekali berbeza, juga.
Herba ini mempunyai anti-radang, antispasmodic, bakteria dan sifat-sifat badan pengukuhan.
Minyak pati, daun dan puncak digunakan untuk tujuan perubatan. Satu penyerapan diperbuat daripada daun selasih dan puncak merangsang selera makan dan melegakan sakit perut. Di samping itu, ubat yang mempunyai kesan anti-demam dan sifat-sifat ekspektoran. Spesies selasih mengandungi minyak pati dengan kapur barus boleh digunakan sebagai ubat tonik dalam kes asthenia.
Anda perlu campuran daun selasih dan mendahului dengan rosemary, salvia dan yarrow, dan menggunakan campuran herba untuk membuat merebus untuk menguatkan badan lemah oleh penyakit atau keletihan mental dan meningkatkan keupayaan perlindungan organisma anda.
Beberapa spesies yang digunakan untuk membuat ubat-ubatan homeopati.

Basil biasanya digunakan sebagai rempah. Ia boleh ditambah kepada daging, sayur-sayuran (terutamanya, tomato), ikan, keju dan telur hidangan. Aroma dan rasa tumbuhan adalah sangat kuat. Oleh itu, anda perlu menambah hanya sedikit untuk hidangan anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar