Rabu, 11 November 2015

Ayurveda Purba dan Pemulihan Ayurveda

Ayurveda Purba dan Pemulihan Ayurveda

Ayurveda Purba dan rawatan Ayurveda tarikh kembali sekitar 5000 tahun apabila bijaksana sangat belajar Srila Vysadeva menulis Veda (Rigveda, Yajurveda, Samaveda, dan Atharvaveda). Veda mempunyai dalam diri mereka cawangan yang dikenali sebagai ayurveda yang bermaksud 'The Science hidup'.

Sesungguhnya Ayurveda adalah ilmu kehidupan. Ia menceritakan kepada kita bagaimana dengan hanya menukar tabiat makanan kami mengikut keperluan badan kita dan jenis (doshas iaitu Pitta, Vayu dan Kapha), kita boleh mengubah kehidupan kita. Ayurveda yang terkandung ubat seperti Ayurveda yang sembuh penyakit yang tidak dapat dibayangkan dengan hanya menggunakan ekstrak herba semula jadi. Ia adalah benar-benar mengejutkan dan pada masa yang sama menarik untuk mengetahui bahawa bagaimana manusia 5000 tahun yang lalu ditemui dan digunakan sifat-sifat penyembuhan sifat. Juga tidak mereka mempunyai peralatan terkini yang kita ada sebatian hari ini atau mana-mana bahan kimia yang kita gunakan. Tetapi walaupun demikian, mereka mencipta satu corpus besar ubat-ubatan Ayurveda sendiri.

The Susruta Samhita dan Samhita Chakra adalah sebahagian daripada kerja-kerja bertulis di zaman Veda. Chakra Samhita Sutra atau hanya Chakra Samhita adalah karya beberapa pengarang. Ia mempunyai seramai 120 bab dan adalah tentang bagaimana pesakit harus dihukum. Ia telah dipendekkan ke 10 mata mudah yang-

Perlembagaan
Keabnormalan
Essence
Kestabilan
Ukuran badan
Kesesuaian Diet
Kekuatan psikik
Kapasiti pencernaan
Kecergasan fizikal
Umur
The Susruta Samhita adalah teks pada semua konsep pembedahan. Ia mengandungi 184 bab dan penerangan terperinci 1.120 penyakit, 700 tumbuhan perubatan, kajian terperinci mengenai Anatomi, 64 persediaan dari sumber-sumber mineral dan 57 persediaan berdasarkan sumber haiwan. Pembedahan katarak telah dilakukan oleh Susruta sebelum 800BC. Bayangkan masa yang begitu lama dan orang di sini di India telah mula mengamalkan pembedahan tanpa sebarang terkini peralatan, ubat-ubatan, hospital, dan lain-lain.
Teks utama ketiga mengenai ubat Ayurveda adalah Ashtanga Hridaya, yang merupakan kerja gabungan Charak dan Shushrut. Buku-buku ini dipercayai berusia sekitar 1200 tahun.

Kebersihan diri diberi penting dalam perubatan Ayurveda. Ia termasuk mandi biasa, penjagaan kulit, pembersihan gigi dan mencuci mata.

Ubat Ayurveda menggunakan semua ubat-ubatan dan rawatan berasaskan tumbuhan. Mineral seperti sulfur, arsenik, plumbum, tembaga dan lain-lain juga diberi kepada pesakit seperti yang dikehendaki dan ditetapkan. Proses mineral dengan herba mencampurkan dikenali sebagai Rasa Shastra.

Alkohol digunakan sebagai narkotik untuk pesakit menjalani pembedahan. Kedua-dua minyak dan tar digunakan untuk menghentikan pendarahan. Terdapat banyak cara-cara lain untuk menghentikan pendarahan seperti ligation saluran darah, cauterization oleh haba, penggunaan produk herba atau haiwan dan persediaan perubatan lain bagi memudahkan pembekuan supaya tidak mengalir darah banyak keluar dari badan. Madu yang dibuat oleh lebah madu telah digunakan untuk merawat luka terbakar.

Permohonan kunyit dimasak dengan minyak mustard telah digunakan untuk melegakan kesakitan. 5000 tahun yang lalu tidak ada pil kalsium untuk kekurangan kalsium supaya orang makan bawang putih. Dan bawang putih seperti tablet kalsium hari ini apabila dimakan dalam kesan punca sampingan yang berlebihan, tetapi bawang putih kecil ini tidak berbuat demikian.

Atharva Veda adalah salah satu buku yang paling kuno di India juga mempunyai 114 pujian tentang penawar penyakit. Ubat Ayurveda untuk pelbagai penyakit dan pembentukan penyakit berasal dari pujian ini.

Kita boleh lihat pengaruh Ayurveda bukan sahaja di India tetapi juga di seluruh dunia. Orang datang dari seluruh dunia untuk mempelajari seni Ayurveda. Avicenna dan Razi Sempion menterjemahkan teks-teks Ayurvedic ke dalam Bahasa Arab dan menubuhkan perubatan Islam.

Di Eropah, pada abad ke-16, Paracelsus, yang juga dikenali sebagai bapa perubatan Barat, pakai dan mencipta satu sistem perubatan yang dipengaruhi kuat dari Ayurveda dan rawatan Ayurveda. Pakar-pakar perubatan British yang mengembara ke India saw rhinoplasty yang dilakukan dengan kaedah yang asli. Ini telah diterbitkan dalam lelaki itu Magazine 1794. Joseph Constantine Carpue, seorang pakar bedah Inggeris, menghabiskan 20 tahun di India untuk belajar kaedah pembedahan plastik tempatan. Dia kemudiannya dapat melakukan pembedahan besar pada tahun 1885 di dunia Barat.

Bahagian-bahagian badan pelbagai yang terletak di bawah doshas ialah-
Kapha

Sinus
Lubang hidung
Bronkus
Tekak
Pitta
Hati
Limpa
Gall Bladder
Perut
Duodenum
Pankreas
Vata
Usus kecil
Usus besar
Secara amnya, setiap manusia adalah gabungan dua doshas. Ada yang semata-mata dikuasai oleh satu. Manakala yang lain, kita dapati bahawa mereka adalah gabungan ketiga-tiga doshas (yang jarang). Dalam perubatan Ayurveda untuk doshas ini, kadang-kadang orang yang berbeza dengan penyakit yang sama menerima herba yang berbeza. Ini adalah kerana sifat setiap individu adalah berbeza. Pertama orang itu hendaklah disahkan daripada ketidakseimbangan dan perkembangan lain dalam badan yang disebabkan oleh mana terdapat kehadiran beberapa penyakit. Kemudian ia ditentukan bahawa gangguan yang dosha diperkenalkan penyakit ini di dalam badan.
Ayurveda bukan sahaja mengenai herba dan ubat-ubatan tetapi ia juga adalah satu seni hidup. Ia adalah asal dan selamat dan ubat Ayurveda adalah lengkap. Ia meliputi semua bidang perubatan dan dikenali sebagai sistem perubatan yang lengkap masih wujud. Walaupun dalam dunia hari ini terdapat bentuk-bentuk ubat tetapi kita tidak boleh memanggil mereka lengkap. Mereka masih ketinggalan dalam beberapa bidang atau yang lain.

Ayurveda dan rawatan Ayurveda memberikan kita satu pandangan baru terhadap kehidupan. Ia mengajar kita bahawa semua orang boleh menjadi cantik dan sihat di dalam dan keluar tanpa mengira kelas atau status. Seseorang tidak perlu kos banyak semasa pergi untuk rawatan Ayurveda. Ayurveda adalah satu contoh terbaik untuk menunjukkan bahawa alam semula jadi mengandungi penawar bagi segala penyakit, walaupun sains moden masih tidak dapat mencari penawar bagi penyakit kronik seperti kanser.

Ayurveda, iaitu apa-apa teks lama, mempunyai penawar untuk kanser juga. Walaupun keputusan tidak dapat dilihat pada peringkat awal rawatan Ayurveda tetapi apabila ia memaparkan keputusan 'ia meninggalkan semua orang bingung. Kita hanya perlu bersabar dan iman.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar