Rabu, 11 November 2015

Burns - Bagaimana Bolehkah Mereka Diuruskan?

Burns - Bagaimana Bolehkah Mereka Diuruskan?

Pengurusan terbakar termasuk kedua-dua pengurusan pertolongan cemas dan pengurusan hospital.

Pengurusan pertolongan cemas

1. Letakkan api. Api lebih lancar dengan selimut kebakaran, permaidani, selimut atau apa-apa bahan berat yang berguna. Kemudian bergerak pesakit jauh dari api. Pesakit perlu diberitahu untuk tidak berjalan jika pakaiannya sedang terbakar kerana berjalan akan kipas api dan meningkatkan intensiti. Kimia atau luka terbakar terma perlu disejukkan dengan menyiram dengan jumlah yang banyak air suam selama 15 minit.

2. Jika pesakit tidak bernafas, mulakan dari mulut ke mulut atau mulut ke hidung pernafasan dengan segera.

3. Jika terdapat pendarahan, ia perlu dikawal.

4. Keluarkan pakaian jika tercemar oleh bahan kimia, jika tidak, pakaian harus dibiarkan untuk mengelakkan membuang kulit yang boleh melekat pada kain.

5. Tanggalkan pakaian yang ketat, cincin, pergelangan tangan jam tangan atau gelang yang boleh menyukarkan saluran darah perlu Edema ditetapkan dalam.

6. luka terbuka hendaklah ditutup dengan persalinan steril atau bersih

7. Pengangkutan pesakit ke hospital.

8. meyakinkan pesakit.

Pengurusan dalam hospital

a. Menilai pesakit: keadaan umum Pesakit perlu dinilai. Memeriksa kawasan permukaan kulit dan kedalaman kecederaan. Tanda-tanda penting yang diambil terutama PO2 dan BP. Semak berat badan pesakit yang boleh digunakan kemudian untuk menentukan perubahan berat badan. Nota turgor kulit untuk mendapatkan idea tentang status cecair dan elektrolit.

b. Pengurusan pernafasan: Mentadbir oksigen humidified jika terdapat kegagalan pernafasan. Jika ada rembesan, saluran udara harus suctioned. Jika terdapat bengkak berhubung dgn pangkal tekak yang menyebabkan halangan yang teruk, intubasi endotrakeal harus dilakukan.

c. Output kencing: Semak tanda-tanda penting dan output kencing setiap jam jika ada kejutan hypovolaemic. Shock biasanya akibat daripada kehilangan cecair yang teruk. Lulus kateter di-kediaman bagi mengukur output air kencing. Graviti air kencing tertentu harus diukur setiap jam. Glukosa air kencing, protein dan darah juga perlu diperiksa. Jika air kencing menjadi gelap ia perlu dilaporkan kepada doktor kerana ini menunjukkan hemolisis besar hemoglobin dan myoglobin. Beg air kencing perlu dikosongkan dengan kerap dan urethral meatus dibersihkan dengan kerap untuk mencegah jangkitan pundi kencing.

d. Rehidrasi: cecair secukupnya hendaklah diberikan secara intravena untuk mengelakkan kejutan atau membalikkannya mana sudah ada kejutan. Mentadbir plasma, darah keseluruhan, Dextran, 5% masin Dextrose atau penyelesaian Ringer ini. Simpan rekod yang baik dari jenis cecair dan laluan pentadbiran. Pengeluaran air kencing perlu kira-kira 25-30mls sejam bagi seorang dewasa.

e. Sakit kawalan: Analgesik perlu diberikan untuk melegakan kesakitan. Mana-mana analgesik boleh menyebabkan kemurungan pernafasan harus dielakkan jika pesakit telah menunjukkan tanda-tanda kemerosotan pernafasan.

f. Melindungi daripada jangkitan: Jururawat pesakit dalam pengasingan terbalik. Teknik aseptik perlu dipatuhi manakala berpakaian luka. Pesakit biasanya dipelihara dalam lalat bukti bersih dan satu set steril linen tidur pada tempoh awal pengurusan, dan pelawat sangat terhad untuk mencegah jangkitan. Mana-mana kakitangan dengan jangkitan tidak harus juga menjaga pesakit untuk mengelakkan pemindahan jangkitan kepada pesakit.

g. Pemakanan: Makanan yang tinggi dalam kalori dan protein perlu diberikan untuk mengawal berat badan kerana kehilangan kalori melalui penyejatan dari luka-luka yang terbuka. Vitamin c perlu diberikan untuk membantu penyembuhan.

Makan melalui tiub nasogastric patut dipertimbangkan bagi pesakit yang tidak boleh bertolak ansur dengan makanan lisan. Membuat bunyi usus pasti diperiksa sebelum makan pesakit kerana motilitas gastrik boleh tertekan oleh kejutan hypovolaemic. Pastikan tidak ada aspirasi kandungan perut sambil makan pesakit.

h. Jajarkan pesakit dengan betul: kaki Dibakar hendaklah dinaikkan pada bantal untuk mengurangkan edema. Contractures akhiran, putaran luar paha dan lepaskan kaki mesti dielakkan dengan meletakkan kaki dalam jajaran yang betul. Pelbagai latihan gerakan sendi perlu dimulakan secepat mungkin untuk mengelakkan ketegangan. Splin boleh digunakan untuk membantu penyembuhan dan membantu mencegah contracture.

i. Melibatkan hubungan: Ahli keluarga perlu digalakkan untuk melawat pesakit dengan kerap untuk mengelakkan kemurungan, atau kebimbangan. Pesakit juga perlu terlibat dalam semua perbincangan yang berkaitan dengan jagaannya. Penjelasan yang betul mengenai hasil yang diharapkan daripada penjagaan yang perlu diberikan. Berikan terapi diversionary seperti buku, radio, filem, dan lain-lain

j. Pemulihan: Pembedahan Pembentukan Semula harus dilakukan apabila terbakar yang sangat teruk, jika tidak, pemulihan perlu dimulakan awal betul cukup dari peringkat akut. Ia melibatkan pencegahan jangkitan, penjajaran badan yang baik, dan penyelenggaraan pergerakan sendi. Pesakit dengan parut yang banyak perlu diberikan sokongan psikologi kerana ia biasanya adalah amat sukar bagi mereka untuk adukkan sosial selepas pemulihan. Terapi pekerjaan juga mungkin diperlukan untuk melatih semula pesakit untuk pekerjaan baru jika dia tidak lagi menjalankan pekerjaan awal.

k. Pengurusan luka: Luka perlu dibersihkan dengan sabun hambar dan air suam untuk menggalakkan penyembuhan dan mencegah jangkitan. Apabila kulit mula rawa, rawa perlu dikeluarkan dengan forsep steril. Antibiotik boleh diberi untuk mencegah atau mengawal jangkitan. Jika pesakit mempunyai imunisasi terhadap tetanus dalam tempoh lima tahun yang lalu, dos booster tetanus toxoid perlu diberikan.

Luka itu boleh diuruskan dalam tiga cara yang berbeza:

1. Buka atau pendedahan kaedah: Luka itu dibiarkan terdedah dengan atau tanpa permohonan topikal. Ini jenis pengurusan luka biasanya digunakan untuk luka bakar yang ringan atau untuk kawasan-kawasan yang sukar untuk memohon kuah e. g. muka, leher, kepala, dan lain-lain Pesakit akan disimpan secara berasingan yang ketat untuk mencegah jangkitan. Beliau ditutup dengan buaian yang memegang berat helaian steril dan selimut dan juga menghalang hubungan secara langsung antara kulit pesakit dan linen / kunci.

2. Cara Tertutup atau occlusive: Dalam kes ini luka itu ditutup dengan banyak lapisan kain kasa bersalut agen anti-mikrob semasa. Persalinan perlu ditukar sekali sehari tetapi apabila terdapat pelepasan yang teruk atau jangkitan ia perlu dilakukan dua kali.

3. Kulit cantuman: rasuah A membayangkan penempatan tisu badan atau bahan lain di kawasan badan di mana ia menjadi sebahagian daripada menggantikannya struktur tempatan untuk tisu tidak hadir atau rosak (Watson JE dan Royle J. A 1988).

Kulit cantuman hendaklah digunakan kepada kulit dalam kes ketebalan penuh membakar untuk mengelakkan contracture mencacatkan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar