Rabu, 11 November 2015

Manfaat Teh Hijau untuk Mengurangkan Risiko Kanser

Manfaat Teh Hijau untuk Mengurangkan Risiko Kanser

Teh hijau dibuat dari daun Camellia Sinensis dan berasal dari China. Semua kajian saintifik yang dijalankan tentang teh hijau dalam banyak tahun yang lalu telah mendedahkan kesan terapeutiknya banyak. Ia adalah begitu luar biasa bahawa mereka yang minum dengan kerap mempunyai risiko yang rendah untuk mendapat kanser. Kanser adalah salah satu penyakit yang sangat berbahaya di dunia dan sehingga kini tiada kanser penawar lengkap telah dijumpai. Institut Kanser Kebangsaan juga telah mendedahkan hakikat bahawa memakan ia mengurangkan risiko kanser di kedua-dua lelaki dan wanita.

Antioksidan menghalang aktiviti enzim yang menyebabkan kanser. Teh hijau organik adalah satu rahmat kerana ia mengandungi antioksidan dipanggil catechin polyphenols (Epigallocatechin Gallate [EGCG]) yang menghalang pertumbuhan kanser dengan ketara. Menurut hasil penyelidikan yang diterbitkan oleh Universiti Purdue, ia telah diperhatikan bahawa sebatian tertentu yang hadir di dalamnya menghalang pertumbuhan sel-sel kanser. EGCG adalah bertanggungjawab menyebabkan kematian sel-sel kanser dalam badan manusia tanpa apa-apa kerosakan kepada tisu-tisu yang sihat. Tambahan pula, kajian saintifik membuktikan bahawa tumor pada tikus menyusut apabila teh hijau organik telah ditelan dalam mereka. Ini diperhatikan tanpa mengambil kira fakta sama ada kanser terjejas hati, kulit, atau perut.

Satu kajian yang dibentangkan pada AACR-IASLC Persidangan Bersama baru-baru ini diadakan pada Origins molekul Kanser paru-paru menyatakan bahawa jika seorang perokok minum teh hijau kesannya boleh dikurangkan dengan itu mengurangkan risiko kanser paru-paru disebabkan oleh merokok. Kajian ini juga menunjuk kepada fakta bahawa perokok dan bukan perokok kedua-duanya mempunyai 5.16 kali ganda risiko yang tinggi berbanding mereka yang minum walaupun cawan itu setiap hari. Selain itu, perokok mempunyai risiko 12.71 kali ganda peningkatan kanser paru-paru berbanding perokok yang minum walaupun secawan teh hijau.

Menurut kajian yang dijalankan oleh Universiti Boston Sekolah Perubatan dan Kesihatan Awam, teh ini juga boleh mencegah kanser payudara di kalangan wanita. Penyelidik memerhatikan perkembangan kanser payudara pada tikus betina selepas membahagikan mereka kepada dua kumpulan. Ia telah mendapati bahawa tikus yang minum teh hijau tumor berkembang lebih lewat daripada tikus yang minum air. Juga, tikus yang diberikan teh hijau mempunyai tumor ringan jika dibandingkan dengan kumpulan lain tikus.

Dalam kajian lain, epidemiologi Program berpusat di Hospital Penyelidikan di Aichi Cancer Center (HERPACC) di Jepun telah mengumpul maklumat tentang gaya hidup dan tabiat wanita yang mengalami kanser payudara. Kajian ini membuktikan bahawa wanita yang digunakan untuk mempunyai sekurang-kurangnya tiga cawan teh ini mempunyai risiko yang sangat kurang kanser berulang. Oleh itu pengambilan teh hijau oleh wanita di peringkat awal kanser payudara boleh mengurangkan risiko kanser berulang lagi.

Dr Toru Naganuma daripada Universiti Tohoku adalah sebahagian daripada kajian yang dianalisis 40,000 Jepun selama 10 tahun. Dr Toru datang ke kesimpulan bahawa pengambilan teh hijau mempunyai kesan positif sejauh kanser yang tertentu bimbang. Kajian ini mendapati bahawa mereka yang mengamalkan kira-kira lima cawan teh ini setiap hari mempunyai kira-kira 42% mengurangkan risiko kanser darah. Juga, orang-orang yang menggunakan kira-kira satu cawan teh ini mempunyai risiko 48% rendah yang mempunyai kanser sistem limfa.
Melihat kepada beberapa faedah yang lain bru teh hijau dan mempunyai ia sebagai minuman adalah idea yang baik. Anda juga boleh biarkan ia sejuk dan ia sebagai teh ais.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar