Rabu, 11 November 2015

Teh Hijau dan Manfaat Kesihatan Its

Teh Hijau dan Manfaat Kesihatan Its

Teh hijau dibuat dari daun Camellia sinensis dan berasal dari China. Kajian tentang kesan-kesan pengawetan teh dalam semua bentuk bermula kira-kira 4700 tahun yang lalu. Pelbagai ujian dan penyelidikan telah dijalankan tentang teh dan mendapati bahawa minum teh hijau boleh menyembuhkan masalah kesihatan pada manusia. Buku 'Rahsia Asli untuk Kehidupan Sihat', oleh Nadine Taylor menyatakan bahawa sejak lebih 4000 tahun Teh Hijau sedang digunakan oleh orang Cina untuk merawat orang dari pelbagai masalah kesihatan. Teh hijau kini sedang popular dikenal pasti sebagai ubat penyakit pengawetan. Ia juga membakar lemak secara semulajadi dan mengurangkan kolesterol.

Kanser adalah salah satu penyakit yang sangat berbahaya di dunia dan sehingga kini tiada penawar lengkap telah didapati untuk merawat kanser. Walau bagaimanapun, Institut Kanser Kebangsaan telah mendedahkan fakta bahawa pengambilan teh hijau telah dikurangkan faktor risiko yang dikaitkan dengan kanser di kedua-dua lelaki dan wanita. Kenyataan ini telah dibuat pada tahun 1994 dan ia telah lebih diberi taklimat bahawa hampir 60% daripada risiko Esophageal Cancer ini telah dikurangkan. Menurut hasil penyelidikan yang diterbitkan oleh Universiti Purdue, ia telah diperhatikan bahawa sebatian tertentu yang hadir dalam teh hijau menghalang pertumbuhan sel-sel kanser.

Epigallocatechin Gallate [EGCG] adalah di bawah keluarga polifenol catechin dan didapati dalam banyak dalam Teh Hijau. EGCG adalah sangat penting dan anti-oksida yang kuat yang mempunyai banyak sifat-sifat penyembuhan. EGCG ini adalah bertanggungjawab menyebabkan kematian sel-sel kanser dalam badan manusia tanpa apa-apa kerosakan kepada tisu-tisu yang sihat. Ia juga membantu mengurangkan pertumbuhan sel-sel kanser, yang akhirnya mengurangkan risiko kanser. Selain daripada kelebihan ini, EGCG telah mendapat kelebihan lain juga. Ia membantu dalam membenteras tahap kolesterol LDL dan kebarangkalian pembentukan darah beku juga berkurangan. Pembentukan darah beku adalah sebab di sebalik serangan jantung secara tiba-tiba, yang boleh membawa maut. Jadi, EGCG menjaga jantung juga.

Resveratrol, polifenol lain didapati amat berkesan dalam mengurangkan berlakunya serangan jantung dan banyak tersedia dalam wain merah. Universiti Kansas menjalankan penyelidikan pada tahun 1997 dan mendapati kebenaran yang kuasa EGCG adalah dua kali ganda kuasa Resveratrol. Kerana sebab ini jumlah serangan jantung adalah kurang di Jepun berbanding di Amerika atau di Perancis.

Perbezaan utama antara kepakaran Teh hijau dan teh lain adalah teh daun kaedah pemprosesan. Tidak seperti lain-lain kaedah bru teh, teh hijau perlu dikukus pertama untuk mengelakkan EGCG daripada mendapat teroksida dan membentuk produk yang lain. Mengekalkan EGCG membuat Teh Hijau yang begitu istimewa, di mana seperti dalam teh lain hanya daun tapai digunakan untuk menjadikan mereka di mana EGCG mendapat teroksida dan membentuk pelbagai sebatian lain, yang tidak berkesan sebagai EGCG dalam menyembuhkan masalah kesihatan.

Melihat kepada beberapa faedah yang lain bru teh hijau dan mempunyai ia sebagai minuman adalah idea yang baik. Anda juga boleh biarkan ia sejuk dan ia sebagai teh ais.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar