Rabu, 11 November 2015

Influenza - Rawatan dan Langkah berjaga-jaga

Influenza - Rawatan dan Langkah berjaga-jaga
Pandemik Influenza boleh melampiaskan malapetaka di kalangan manusia, seperti yang dilihat pada 2004 selesema burung dan 2009 wabak selesema babi. Terutamanya jenis Virus bertanggungjawab bagi wabak besar-besaran selesema. Walaupun vaksin selesema tahunan boleh membantu membina imuniti terhadap strain virus yang biasa, ia adalah jenis novel virus selesema yang sukar untuk berurusan dengan. Artikel ini memberikan anda satu senarai langkah-langkah yang boleh diambil semasa wabak influenza.
Langkah-langkah asas
Kebanyakan orang sering lupa untuk menjaga asas-asas hidup yang sihat dan kebersihan semasa wabak selesema besar-besaran. Jangan biarkan panik membanjiri anda. Diberikan di bawah adalah beberapa remedi yang paling mudah untuk mencegah jangkitan virus H1N1:
Virus selesema boleh merebak melalui batuk dan bersin - 2 gejala yang biasa keadaan. Jadi sentiasa menutup hidung dan mulut anda dengan tisu ketika batuk atau bersin. Jangan guna semula tisu; membuangnya dengan segera. Juga menggalakkan orang lain untuk melakukan perkara yang sama.
Basuh tangan dengan air dan sabun, terutamanya selepas anda menyentuh hidung, mulut atau mata. Melakukan perkara yang sama selepas menyentuh orang lain yang bersin dan batuk.
Memakai topeng dan sarung tangan untuk mengelakkan penangkapan dan / atau menyebarkan virus, terutamanya apabila anda melawat tempat-tempat awam.
Influenza adalah keadaan kesihatan amat mudah berjangkit. Jadi mengelakkan datang berhubung dengan individu yang mempunyai virus. Elakkan menggunakan pakaian, peralatan atau apa-apa barang-barang peribadi lain mana-mana orang.
Jika anda mempunyai gejala-gejala selesema, duduk di rumah untuk mencegah jangkitan virus. Mengambil cuti dari sekolah atau kerja sehingga anda pulih sepenuhnya. Ikuti laporan dengan doktor anda tentang keadaan anda dan berehat sebanyak mungkin.
Sentiasa mematuhi arahan yang dikeluarkan oleh pihak berkuasa yang berkenaan. Jangan menyebarkan khabar angin.
Tinggal satu langkah ke hadapan
Perancangan tidak selalu membantu, tetapi ia pasti tidak membahayakan sesiapa. Untuk memerangi virus selesema berjaya, anda perlu menjadi satu langkah lebih awal daripada masa anda. Dalam masa-masa pandemik, kebanyakan orang menjalankan pendek sumber. Jadi menyimpan beberapa barangan rumah penting seperti kertas tisu dan mencuci tangan. Juga menyimpan air yang banyak, sup dan jus. Menyimpan termometer berguna, bersama-sama dengan acetaminophen. Dalam masa-masa wabak, cuba untuk bercakap dengan seseorang yang telah pernah diserang virus. Ia akan membantu anda mendapat maklumat secara langsung mengenai pencegahan dan langkah-langkah pemulihan selesema.
Penjagaan dan pengurusan
Berbincang dengan doktor anda sebaik sahaja anda mengalami gejala selesema seperti demam panas, batuk, sakit tekak, sakit kepala dan sakit otot, hidung berair dan keletihan yang teruk. Kunci untuk mendapatkan kelegaan daripada selesema adalah diagnosis awal. Anda boleh mengambil Tamiflu oseltamivir dalam masa 48 jam dari bermulanya gejala. Dikeluarkan oleh Roche, Tamiflu adalah pil diuji untuk pencegahan dan rawatan selesema. Ramuan yang oseltamivir aktif berhenti virus selesema daripada membiak dalam badan dan memberi kesan kepada sel-sel sihat dalam proses. Jika digunakan sebagaimana yang ditetapkan oleh doktor anda, anda juga boleh membina imuniti terhadap virus selesema biasa.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar